Search This Blog

Thursday, October 27, 2016

"הבן של ראש הכת אמר שיעשו ממני חתיכות"

אורית כהן ניסתה שוב ושוב למנוע מאחיה לקחת את ילדיו לכת החרדית "לב טהור" בגואטמלה, אבל לבסוף הוא נעלם איתם. בראיון לקראת השתתפותה בתוכנית "המערכת" היא מספרת על ניסיונות חטיפה ואיומים ועל התחושה שאיבדה בן משפחה לנצח: "זה לא אח שלי, הוא כמו רובוט"

הוא אחיה, מי שהיה קרוב אליה יותר מכולם, החבר הטוב שסמכה עליו בכל צרה - אבל הם לא נפגשו כבר יותר משנה ואורית כהן מודה בצער שייתכן שלא תפגוש אותו יותר לעולם. "זה לא אח שלי. הוא שטוף מוח לחלוטין", היא אומרת ופורשת את סיפורו של שאול - שהצטרף לכת ונעלם מחיי משפחתו, ואיתו ששת ילדיו.

סיפורה של כהן, שאחיה לדבריה הוא אחד מחברי הכת החרדית "לב טהור" בגואטמלה, ישודר הערב (ה') בתוכנית "המערכת" של זכיינית ערוץ 2 רשת, שתיעדה משפחות של חברי הכת. לאחרונה פשטה המשטרה המקומית על חצר "לב טהור" בבירה גואטמלה סיטי, עקב תלונות על התעללות קשה בילדים. בראיון ל-ynet טוענת כהן שאחיה חטף את ששת ילדיו מהארץ כדי להביאם לכת, ולמרות מאבקי המשפחה - לא הצליחו להחזירם.

ניתוק מהמשפחה

"אחי חזר בתשובה לפני הרבה שנים. במשך הזמן הוא הפך קיצוני יותר, והעביר את הילדים שלו לחינוך ביתי", היא מספרת את תחילתה של הפרשה. "כשהוא התחיל להיות קיצוני, הוא התנתק מהמשפחה. יום אחד, לפני כשש שנים, גילינו שהוא הצטרף לאיזו כת שנקראת 'לב טהור' עם הילדים ואשתו".

על פי תחקיר "המערכת", שאול (שבינתיים שינה שמו לבויר) הצטרף בישראל לכת שחבריה בוחרים בניתוק מהעולם המערבי, ומשוכנעים שהתורה היא אמת ושהממסד רודף אותם. בכת חיים כ-500 איש, מתוכם כ-250 ילדים, רובם בעלי אזרחות ישראלית. בראשה עומד שלמה הלברנץ, שקבע על פי התחקיר "חוקים ואיסורים ייחודיים רק לו, שפסולים אפילו בעדה החרדית". בעדויות נגדה נטען כי הכת נוקטת באכזריות ונהוגים אצלה עונשים פיזיים ונישואי קטינים. 

"התחלתי לקרוא עליה באינטרנט וחשכו עיניי", מספרת כהן, "זה נשמע לי הזוי כי אחי מאוד חכם, והוא בן אדם הגיוני. הוא בן אדם טוב, הוא תפקד רגיל, עבד. הוא היה בן אדם נורמלי". את היום שבו קיבלה מידע על מצבו של אחיה, היא לא שוכחת. "נפגשתי עם אישה שמסרה לי מידע והיא העלתה את גיסתי על הקו", היא נזכרת, "אני שומעת מישהי אחרת לגמרי שמתחילה לצעוק ששלמה הלברנץ התקשר אליה ואמר לה שמדינת ישראל הולכת להיות מושמדת והם חייבים לעזוב את הארץ היום ולשלוח לו את הילדים. אחי נכנס לטירוף, החליט לשלוח את הבנות שלו, שהיו בנות 13 ו-15, לחו"ל. לבן אדם שהוא לא מכיר".

מה עשית כשהבנת שזה המצב?
"הייתי בשוק ולא האמנתי למה שאני שומעת. הבנתי שזה מירוץ נגד השעון - שהאח שלי הולך להטיס אותן תוך כמה שעות. הלכנו לבית המשפט ושם קיבלנו שישה צווי עיכוב יציאה מהארץ לכל הילדים, עד גיל 18".

גם הצווים האלה לא מנעו את הניסיונות להעביר את הילדים, ומשפחתה של כהן החלה במאבק שלמעשה נמשך עד היום. "יום אחד הוא לקח את הילדים בלילה ודרך נחל ניסה להעביר אותם לירדן, ממש כמו מסתננים. המשטרה התקשרה אליי", היא מספרת. הניסיון ההוא לא צלח, אבל אחיה לא ויתר.

"הילדה הגדולה הגיעה לגיל 18 והבנו שאם אנחנו לא פועלים שוב בפן המשפטי - אחי ישלח את הילדה. בינתיים הצטרפו אלינו משפחות נוספות שנפגעו מהכת והתחלנו לפעול לפירוק הכת".

לבסוף, לפני כשנה, הצליח שאול לצאת מהארץ. "קיבלתי כל מיני שיחות טלפון מוזרות, שמעתי מין 'הלו' חלש כזה. נסעתי לבית שמש וגיליתי שהוא לקח את הילדים. התחלתי לדפוק על דלתות כמו משוגעת, ואז הסבירו לי שיום לפני כן הם יצאו עם מזוודות. ביקשתי שיעצרו אותם בגבולות בגואטמלה, אבל אף אחד לא הקשיב לי ואמרו לי שהילדים עוד בארץ מבחינת הרישומים. הסברתי שהוא מזייף דרכונים. רק אחרי שבועיים קיבלתי הודעה שהם נחטפו".

כהן מתארת התנהגות של אדם זר בתקופה שלפני היציאה מהארץ. "הדבר הראשון שעושים בכת זה לבודד מהמשפחה, אז לא יכולנו בכלל לתקשר איתם. מלמדים אותם שהמשפחה שונאת. הייתי רודפת אחרי אחי ברחובות וצועקת לו 'אני אוהבת אותך', והוא היה אומר לי 'את שונאת אותי'. אסור שתהיה שום תקשורת עם הסביבה החיצונית".

מתי דיברתם בפעם האחרונה?
"לפני שנה ומשהו - הוא היה אדם אחר. זה לא היה אח שלי. הוא לא בסדר. הוא כמו רובוט. כמו אדם שטוף מוח לחלוטין. הוא חוזר על דברים, אומר את מה שראש הכת אמר לו. הוא אומר לי 'אסור רגש, אסור רגש', ממש כמו רובוט. קשה לי לחשוב שאיבדתי את אחי, אמא שלי אומרת שעד יום מותה היא לא תראה אותו. אני לא יודעת אם אראה אותו אי פעם. הפחד הכי גדול שלי הוא שאני מביישת אותו, כולם צוחקים עליי - אבל זה מה שאני מרגישה. הוא נפל לכת. הוא לא רואה את זה. אני מוציאה את הסיפור
הזה כי אין לי ברירה".

מה האפשרויות שעומדות בפניכם עכשיו?
"אין דרך להגיע אליהם בגואטמלה. אני לא יכולה לעשות כלום - המדינה צריכה לעשות. יש שם כנראה נשק, אני לא קומנדו. נסעתי לגואטמלה ולא הצלחתי להגיע לילדים, פגשתי את הבן של ראש הכת, והוא אמר לי שיעשו ממני חתיכות אם אתקרב. הם מאוד אלימים".

מה את מצפה שהמדינה תעשה?
"המדינה מחויבת לאחיינים שלי - הם אזרחי המדינה, והיא צריכה להחזיר אותם, אחרת מה שווים כל החוקים וההגבלות פה? המדינה אכזבה אותי".

מ"לב טהור" נמסר בתגובה לסרט של "המערכת" כי הקהילה סובלת מרדיפות עקב אמונתה, והיא מכחישה את כל האמור וטוענת שמדובר בשקרים". 

No comments:

Post a Comment